torsdag 15. november 2012

Som du ingen kjenner galskapen uten bot langt inne i sjelens øde'


Jeg ser ikke hva det er,
Men kanskje hva det betyr?
Jeg ønsker å leve,
Jeg ønsker orden!
Finne veien tilbake til meg selv,
Kanskje krype under en sten?
Det som er innenfor er lett,
Det som er utenfor er???


Hvor lykkelig vi enn betrakter verden,
Dens dunkle fordeling av menneskelige goder!
Jeg vil 'smykke mitt øre med vellyst hørbart
kun i soloppgangen eller mot natten.
Når enhver stjerne lyser på det uberørte.
Og mitt øye skal jeg smykke med lyses gleder,
Som hverken kan gjemmes eller sees,
slikt som dufter på avstand og ikke kan løftes
Og flyttes hit og dit, derfor at det blir hos meg
Hvor-enn jeg er...

 
Huff, er det virkelig nødvendig, ja hva da...
Samle på fakta?
Da er jeg tapt. I fakta ble jeg fengslet i 
Jordens indre...
Fakta er som regnvann i en sølepytt:
Det har oppsamlet seg og dunster bort
Og igjen for å komme tilbake.
 Ja slik er våre tanker--- Kanskje fåfengt
Gjemme seg i jordens indre er det fåfengt?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar